VIL DU VÆRE MED Å LAGE SNØ PÅ RINGKOLLEN TIL VINTEREN?

Postet av Ringkollen Skiklubb den 17. Sep 2020

Etter 3 års iherdig jobbing med snøproduksjon på Ringkollen starter gravemaskinene opp en av de nærmeste dagene, og om alt går bra kan det produseres snø i november. Eier og drifter av anlegget er Skiforeningen, men for å klare å produsere effektivt er man avhengig av hjelp fra de lokale idrettslagene. Holeværingen, Haugsbygd og Ringkollen skiklubb har alle bekreftet at de ønsker å lage snø. I tillegg vil Hønefoss skiskytterklubb og Ådal IL bidra så langt man har kapasitet, og dugnadsgjengen på Ringkollen stiller som vanlig opp med stor entusiasme.

Snøproduksjon styres i stor grad av været, men med riktige forhold trenger man 4-5 døgn for å lage nok snø til de planlagte 2,5 km. Hvor mange produksjonsbolker det blir i løpet av en vinter vet vi ikke, men avhengig av været kan man anslå 1-3. Ligger forholdene til rette kjøres anlegget 24/7, der Skiforeningen har ansvaret 07-17, og klubbene tar kveld, natt og helger.

Vaktperioder: 17-23 og 23-07 på ukedager. 4 vakter lørdag og søndag.

• 2 personer per vakt
  • Bakvakter med mer opplæring som ringes til ved behov
  • Med mindre du selv ønsker vil det bli maks 1 vakt per produksjonsperiode. Vaktlister vil bli distribuert i god tid. Man vil vite når man potensielt skal ha vakt, men siden været bestemmer produksjon vil man også kunne oppleve at man ikke er satt opp når det produseres

Oppgaver/ansvar

Anlegget er moderne og har stor grad av automatisering, men krever at noen er tilstede. Oppgavene til ordinære vakter vil være:

• Oppsyn med utstyr og værforhold
  • Eventuelt stoppe produksjon og kontakte bakvakter ved behov
  • Være med på å sikre/holde oppsyn området der det produseres

Det er detaljerte beskrivelser for oppgavene, og man vil få nødvendig opplæring. For vaktene trengs det begrenset teknisk innsikt og kjennskap til utstyret. Man kommer langt med et brennende ønske om snø!

Det vil bli arrangert møter med mer informasjon til alle som melder sin interesse, men for å starte planlegging og sette opp vaktlister vil vi gjerne få oversikt over hvem som kan stille som vakter fra Ringkollen skiklubb. Vi ønsker også å lodde stemningen for å få mer opplæring og være superbruker/bakvakt. Helst bør du da bo innenfor 15-20 minutters kjøring.

Om du har lyst til å bidra – enten som vakt eller superbruker/bakvakt – gi tilbakemelding til Lars Erik Stangstuen, lstangst@hotmail.com, Tlf 90527512. Lurer du på noe, ikke nøl med å ta kontakt med enten Lars Erik eller Kjetil Gjerdalen.

VI VIL HELST HØRE FRA DEG INNEN MANDAG 28. SEPTEMBER